Geloof jij jouw gedachten altijd?

De drie belangrijkste pijlers van ons functioneren zijn denken, voelen en willen (doen). Ze staan onderling met elkaar in verband. Misschien heb je al weleens gemerkt dat je bij het denken aan een bepaalde gebeurtenis ook gevoelens hebt (blij, boos verdrietig). Als reactie op de gebeurtenis ga je je daar ook naar gedragen.

Geloof jij jouw gedachten altijd?

Wat doe jij met jouw gedachten? Meestal kun je op verschillende manieren tegen een gebeurtenis aankijken. Een bekende oefening hierbij is: 1. Je hebt net gehoord dat je bent ontslagen van een fantastisch leuke baan. Je loopt over straat en aan de overkant loopt een goede vriend. Je zwaait en roept om het tegen hem te vertellen, maar hij kijkt niet en loopt door. Wat denk je op dat moment, hoe voel je je? Waarschijnlijk: wat lomp dat hij niet reageert, wat heb ik verkeerd gedaan, niemand luistert naar mij als ik iemand nodig heb, zie je wel dat heb ik nou altijd. Deze gedachten roepen verdriet of boosheid op, of nog andere emoties…. 2. Je hebt net een promotie gemaakt en voelt je erg blij. Je loopt over straat en aan de overkant loopt een goede vriend. Je zwaait en roept om het tegen hem te vertellen, maar hij kijkt niet en loopt door. Wat denk je op dat moment, hoe voel je je? Waarschijnlijk: och hij heeft me niet gehoord, de volgende keer zal ik het hem vertellen, heeft hij het druk met… Deze gedachten zullen je waarschijnlijk rustig maken of neutraal. In ieder geval niet boos of verdrietig.

Dit zijn 2 gebeurtenissen waarbij je gedachten en gevoel een grote rol spelen. Vanuit het gevoel gaan je gedachten met je aan de haal. Dit is meestal gebaseerd op eerdere ervaringen en hoeft niks met de huidige gebeurtenissen te maken te hebben. Als je weet hoe het zit met jouw gebeurtenissen, gedrag en gevoelens kun je er ook invloed op uitoefenen. Dezelfde gebeurtenis vanuit verschillende invalshoeken bekijken helpt hierbij. Bijvoorbeeld: is het waar wat ik denk, hoe weet ik zeker dat het klopt wat ik denk, denk ik nu te zwart-wit, ben ik te snel met mijn conclusie, enzovoorts Kort gezegd: Niet-helpende gedachten leveren een negatief gevoel op en helpende gedachten roepen een meer gewenst gevoel op.

Wanneer je regelmatig last heb van negatieve gedachten en ongewenste gevoelens, kan een meer realistische, helpende manier van denken je helpen om de negatieve gevoelens om te buigen naar meer neutraal of gewenst. “Je hebt wel gedachten maar je bent ze niet.“ En ja, ik weet ook wel dat we in ons leven met positieve én negatieve gevoelens te maken hebben. Uiteindelijk maakt dat ons leven zo interessant. Als je meer wil weten over omgaan met negatieve gedachten, neem dan gerust contact met mij op.

Geplaatst op woensdag 17 juni 2020.

Over Marie-Louise Magis Professional coach en E-coach

Dit bericht is geschreven door Marie-Louise Magis Professional coach en E-coach. Het bedrijf valt onder coaching uit Helmond. Trefwoorden van Marie-Louise Magis Professional coach en E-coach uit Aarle-Rixtel : e-coaching, teamcoaching, bedrijven coach, online coaching, coach bij burn-out, wandelen tijdens coachsessie, coaching met mindfulness, coaching met nlp, coach met act, coach met transactionele analyse.

Lees meer over Marie-Louise Magis Professional coach en E-coach.