Coachen een kunstje of een kunde?

Coaching heeft zich de laatste jaren flink ontwikkeld. Veel organisaties en individuen maken gebruik van een coach om meer inzicht in zichzelf te krijgen en zichzelf te ontwikkelen.

Coachen een kunstje of een kunde?

Voor veel mensen is coaching een verzamelbegrip geworden voor: een helpend gesprek, advisering, supervisie, mentorgesprek…. Soms vindt coachen zelfs onbedoeld en onhandig plaats, denk maar eens aan al die ouders die in het weekend langs de lijn staan te schreeuwen naar hun kroost. Coachen is geen beschermde titel en ik zeg weleens dat iedereen die een bordje kan timmeren en kan schrijven, ook een bord in de tuin kan zetten met daarop ‘coachpraktijk’. Daarmee bedoel ik dat iedereen zich coach mag noemen, want het is geen beschermde titel. Uit onderzoek blijkt dat er in Nederland meer dan 60.000 mensen coach zijn en slechts ¼ staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en is daadwerkelijk geregistreerd of zelfs gecertificeerd.

In mijn ogen is de kern van coaching dat je met elkaar in gesprek bent en achterhaalt wat de kern van de vraag is. Dit gebeurt op een vragende manier omdat ik de ander zie als expert van zijn eigen probleem. Dus de oplossing zit ook in hem. Iedereen heeft een groot ‘zelfoplossend’ vermogen in zich als men met de juiste vragen wordt geconfronteerd. Naast het stellen van vragen is goed luisteren ook een kwaliteit van een coach. Een coachgesprek heeft ook een doel nodig om naar toe te werken. Hoe bepaal je anders dat het coachen een succes is? Tussentijds toetsen of men nog op de juiste weg zit en eventueel de route aanpassen geeft aan dat de coach flexibel en soms zelfs confronterend moet zijn. Een coach dient oprecht te zijn, met gevoel te werken, vertrouwen te kweken en met respect voor de ander te handelen. Levenservaring en allerlei methodieken die gebruikt worden, zorgen er voor dat iedere coach een stukje eigenheid met zich mee brengt. Een soort specialisatie. Dit alles bij elkaar betekent voor mij dat coachen niet zomaar een kunstje is, maar een echte Kunde. Er hoort een degelijke scholing onder te zitten en men moet bereid zijn om kennis en vaardigheden op peil te houden. Ik doe dat door intervisie en bijscholingen te volgen en ondanks de ernst waarmee ik werk, vind ik humor erg belangrijk. Nieuwsgierig of coaching past bij jou of jouw organisatie? Neem, vrijblijvend, contact met mij op voor meer informatie.

Geplaatst op dinsdag 16 juni 2020.

Over Marie-Louise Magis Professional coach en E-coach

Dit bericht is geschreven door Marie-Louise Magis Professional coach en E-coach. Het bedrijf valt onder coaching uit Helmond. Trefwoorden van Marie-Louise Magis Professional coach en E-coach uit Aarle-Rixtel : e-coaching, teamcoaching, bedrijven coach, online coaching, coach bij burn-out, wandelen tijdens coachsessie, coaching met mindfulness, coaching met nlp, coach met act, coach met transactionele analyse.

Lees meer over Marie-Louise Magis Professional coach en E-coach.